Konkordato Nedir? Süreçleri, Türleri ve Hukuki Detayları
2018 yılında yürürlüğe giren 7101 sayılı Kanun ile iflas erteleme sistemi yürürlükten kaldırılarak, ekonomik zorluklar yaşayan şirketler için daha kapsamlı ve etkin bir çözüm sunan konkordato sistemi hayata geçirilmiştir. Bu düzenleme, yalnızca borçluları değil, alacaklıların haklarını da gözeten bir yapı sunarak taraflar arasında daha adil bir denge kurmayı amaçlamaktadır. Özellikle iflas ertelemenin uzun yargılama süreçleri ve denetim eksikliklerinden kaynaklanan sorunlarını ortadan kaldırmak, hem alacaklıların hem de borçluların menfaatlerini koruyacak bir model geliştirmek için önemli bir adım olmuştur.
Konkordato Nedir?
Konkordato, ekonomik darboğaza düşen, ancak dürüstlük ilkesine uygun şekilde faaliyetlerini sürdürmek isteyen borçlulara, alacaklılarla anlaşarak borçlarını yeniden yapılandırma imkanı sunar. Bu süreçte, mahkeme denetimi ve konkordato komiserinin gözetimi ile borçluların mali durumu analiz edilir ve alacaklılarla ödeme planı üzerinde uzlaşma sağlanır. Yargı sürecinin hızlı işlemesi, alacaklıların sürece daha fazla katılım sağlaması ve şeffaf bir denetim mekanizmasının oluşturulması, konkordato sisteminin iflas ertelemeye göre çok daha güçlü bir alternatif olmasını sağlamıştır.
Bu bağlamda, konkordato, yalnızca bir borç yapılandırma yöntemi değil, aynı zamanda bir iflas önleme aracı olarak da işlev görmektedir. Şirketlerin ekonomik açıdan toparlanarak yeniden faaliyetlerine devam etmelerine olanak tanırken, alacaklıların da hak kaybı yaşamadan alacaklarını tahsil etmelerine yardımcı olur. Yasal çerçevede tanımlanan bu sistem, borçluların iyi niyetli çabalarını teşvik ederken, alacaklıların güvenini kazanarak ekonomik dengeyi yeniden tesis etmeyi hedefler.
Konkordato düzenlemesiyle getirilen yenilikler, sadece ekonomik sıkıntılar yaşayan şirketlere değil, ülke ekonomisinin genel işleyişine de önemli katkılar sağlamaktadır. Alacaklıların, borç yapılandırma süreçlerine doğrudan dahil olması, mali şeffaflığı artırırken, taraflar arasında karşılıklı güvenin güçlenmesine olanak tanır. Bu yönüyle konkordato, sürdürülebilir bir ekonomik sistemin oluşturulmasına yönelik önemli bir hukuki araç olarak değerlendirilmektedir.
Konkordato Şartları Nelerdir?
Konkordato, borçlarını ödemekte zorluk çeken veya ödeme güçlüğüne düşme riski taşıyan borçlular için hem bir yeniden yapılandırma hem de iflastan kaçınma mekanizması olarak geliştirilmiştir. Bu sürecin başarılı bir şekilde yürütülebilmesi ve mahkeme tarafından onaylanabilmesi için belirli şartların yerine getirilmesi gereklidir:
1. Borçlunun Mali Durumunun Konkordato İçin Uygun Olması:
Konkordato talebinde bulunacak borçlunun mali durumunun, borçlarını yapılandırmaya ve ödeme planı sunmaya elverişli olması gerekir. Borçlunun, mevcut gelir ve varlıklarıyla alacaklılarına belirli bir oranda ödeme yapabileceğini gösteren bir finansal plan sunması şarttır. Bu plan, borçların yeniden yapılandırılması ve ödenmesi için uygulanabilir olmalıdır.
2. Konkordato Talebi ve Yetkili Mahkeme Başvurusu:
Konkordato talebi, borçlu tarafından ya da alacaklıları tarafından yapılabilir. Borçlu, bu talebi iflasa tabi olduğu durumlarda yerleşim yerindeki asliye ticaret mahkemesine başvurarak gerçekleştirebilir. Konkordato talebinde, borçların ödenebilirliği ile ilgili gerekçeler detaylı şekilde açıklanmalı ve ödeme planı ile desteklenmelidir.
3. Alacaklıların Onayının Alınması:
Konkordatonun uygulanabilir hale gelebilmesi için alacaklıların belirli bir çoğunluğunun onayı gereklidir. Alacaklıların en az yarısının ya da bazı durumlarda üçte ikisinin konkordato teklifini kabul etmesi şarttır. Alacaklıların onay süreci, borçlunun sunduğu ödeme planı çerçevesinde mahkeme tarafından denetlenir.
4. Konkordato Komiserinin Atanması:
Mahkeme, konkordato talebini kabul ettikten sonra bir konkordato komiseri atar. Komiser, borçlunun mali durumunu inceleyerek alacaklılarla borçlunun ödeme planı üzerinde mutabakata varmasını sağlar. Ayrıca, konkordato sürecinin yasal çerçevede ilerlemesi için gerekli gözetimi yapar ve rapor hazırlar.
5. Şeffaflık ve Dürüstlük:
Konkordato süreci boyunca borçlunun dürüst davranması, mali durumu hakkında tam bilgi vermesi ve alacaklıların haklarını gözetmesi beklenir. Sürecin başarıyla tamamlanması için borçlunun bu ilkelere uygun şekilde hareket etmesi zorunludur.
Konkordato şartlarının yerine getirilmesi, hem borçlunun hem de alacaklıların haklarını koruyarak sürecin adil ve etkili bir şekilde işlemesini sağlar. Bu şartlar, konkordatonun sadece borçlunun değil, aynı zamanda alacaklıların da yararına olmasını hedefler.
Kimler Konkordato Talep Edebilir?
Konkordato talep edebilecek kişiler, borçlu ve alacaklılardır. Ancak, konkordato talebinde bulunabilmek için belirli şartların yerine getirilmesi gerekir.
Borçlular:
-
- Borçlular, vadesi gelmiş borçlarını ödeyemeyen veya borçlarının vadesi geldiğinde ödeyememe riskiyle karşı karşıya olan kişiler ya da şirketler konkordato talep edebilir.
-
- Borçlu, iflastan kurtulmak amacıyla konkordato başvurusu yapabilir. Bu, özellikle mali durumunu düzeltemeyen ancak iflası engellemek isteyen şirketler için bir çözüm yolu sunar.
-
- Alacaklılar:
-
- Alacaklılar da konkordato talep edebilir. Ancak bunun için borçlunun iflasa tabi olması ve alacaklının iflas talep etme hakkına sahip olması gerekir.
-
- Eğer borçlu iflasa tabi değilse veya alacaklı, iflas talep etme hakkına sahip değilse, alacaklılar konkordato talep edemez.
-
- Alacaklılar:
Konkordato talep etmek için borçlular ve alacaklılar, yasal düzenlemelere uygun şekilde hareket etmelidir.
Konkordato Talebi Nasıl Yapılır? – Avukat Cengiz Algül ile Sürecin Yönetilmesi
Konkordato talebi, borçlular ve alacaklılar tarafından belirli şartlar çerçevesinde yapılabilir. Avukat Cengiz Algül, konkordato talebinde bulunmak isteyen müvekkillerine bu süreçte hukuki destek sağlar. Borçlular, vadesi gelmiş borçlarını ödeyemediğinde veya ödeme tehlikesiyle karşı karşıya kaldığında konkordato talep edebilirler. Avukat, bu durumda borçlunun yasal haklarını koruyarak konkordato başvurusunun doğru bir şekilde yapılmasını sağlar.
Konkordato talebi için öncelikle gerekli belgelerin toplanması gerekir. Avukat, borçlunun mali durumunu gösteren bilanço, gelir-gider tablosu gibi belgeleri toplar. Ayrıca, alacaklıların kim olduğunu ve alacakların ne kadar olduğunu gösteren alacaklı listesi de mahkemeye sunulmalıdır. Bu belgeler, konkordato talebinin kabul edilmesi için önemlidir.
Konkordato talebi, borçlunun iflasa tabi olup olmamasına göre değişen mahkemelere yapılır. Avukat, müvekkilinin bulunduğu yer Asliye Ticaret Mahkemesi’ne başvurur ve dilekçenin düzgün bir şekilde hazırlanmasını sağlar. Başvuru dilekçesinde, borçlunun ödeme güçlüğü içinde olduğu, konkordato talebinin gerekçeleri ve ön projesi açıkça belirtilir.
Mahkeme başvuruyu inceledikten sonra, konkordato talebini kabul eder ya da reddeder. Avukat, başvurunun her aşamasını takip eder ve müvekkilinin sürecin doğru ilerlemesini sağlar. Mahkeme konkordato talebini kabul ettiğinde, geçici bir yönetici atanabilir. Avukat, geçici yöneticinin atanması sürecini takip eder ve borçlunun haklarının korunmasını sağlar.
Konkordato süreci sırasında, borçlu ve alacaklılar arasında ödeme planı hazırlanır. Cengiz Algül, alacaklılarla yapılacak görüşmelerde müvekkilinin en iyi şekilde temsil edilmesini sağlar ve ödeme planının hazırlanmasında yardımcı olur. Alacaklılar, konkordato projesini onayladıktan sonra, ödeme planı devreye girer.
Konkordato süreci, düzenli olarak
denetlenir. Avukat sürecin her aşamasında müvekkilinin haklarını korur ve olası itiraz durumlarında hukuki müdahalede bulunur. Sürecin sonunda, borçlunun ödeme planına sadık kalması sağlanarak, iflasın önüne geçilir ve finansal denetim yapılır.
Konkordato Süreci Nasıl İşler?
Konkordato süreci, borçlu şirketlerin mali sıkıntılar nedeniyle iflasın eşiğine gelmişken alacaklılarıyla anlaşma sağlayarak borçlarının bir kısmını erteleme ya da yapılandırma imkanı tanır. Bu süreçte, borçlu ya da alacaklıların belirli adımları takip etmesi gerekmektedir. Konkordato süreci şu şekilde işler:
-
- Başvuru: Konkordato talebi, borçlu ya da alacaklı tarafından yapılabilir. Talep edilen mahkeme, borçlunun ticaret mahkemesidir. Eğer borçlu iflasa tabi değilse, yerleşim yerindeki asliye ticaret mahkemesine başvurulur. Talep dilekçesi ile birlikte gerekçeli bir dilekçe de sunulmalıdır (İİK m. 285/II).
-
- Konkordato Gider Avansı: Konkordato başvurusunun ardından, mahkemeye bir gider avansı yatırılmalıdır (İİK m. 285/IV). Bu, sürecin işlemesi için gereken ilk finansal adımlardan biridir. Bu ödeme, mahkemenin başvuruyu incelemesi ve değerlendirmeye alması için zorunludur.
-
- Konkordato İçin Gerekli Belgeler: Talep dilekçesiyle birlikte mahkemeye sunulması gereken belgeler şunlardır:
a) Konkordato Ön Projesi: Borçlunun borçlarını hangi oranda veya vadede ödeyeceği, alacaklıların alacaklarından hangi oranda vazgeçebileceği, borçlunun mal varlıklarını satıp satmayacağı ve faaliyetine devam etmesi için hangi mali kaynağın sağlanacağı gibi detayların yer aldığı proje. Bu, borçlu ve alacaklılar arasındaki ödeme planı için temel teşkil eder.
b) Borçlunun Mali Durumunu Gösteren Belgeler: Son bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu gibi belgeler ve defter değerlerini içeren listelemeler gereklidir. Ayrıca, tüm alacaklar ve borçlar detaylı bir şekilde belirtilmelidir. Mali tablo ve belgeler, başvurudan önceki 45 gün içinde hazırlanmış olmalıdır.
c) Alacaklı Listesi: Alacaklıların kim olduğunu, alacak miktarlarını ve alacaklıların imtiyaz durumlarını gösteren bir liste hazırlanmalıdır.
d) Konkordato Teklifinin Karşılaştırmalı Tablosu: Alacaklıların konkordato ön projesine göre elde edeceği miktar ile borçlunun iflası durumunda alacaklıların elde edeceği miktarı karşılaştıran bir tablo sunulmalıdır.
e) Bağımsız Denetim Raporu: Konkordato ön projesinin uygulanabilir olduğunu gösteren bir finansal analiz raporu gereklidir. Bu rapor, Sermaye Piyasası Kurulu veya Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından yetkilendirilen bağımsız bir denetim kuruluşu tarafından hazırlanmalıdır.
- Konkordato İçin Gerekli Belgeler: Talep dilekçesiyle birlikte mahkemeye sunulması gereken belgeler şunlardır:
-
- Mahkemenin Değerlendirmesi: Mahkeme, başvuruyu inceledikten sonra talebin kabul edilip edilmediğine karar verir. Eğer talep kabul edilirse, konkordato süreci başlar. Bu aşamada geçici olarak bir komiser atanabilir.
-
- Borçlu Tarafından Diğer Belgeler: Mahkeme veya komiser tarafından talep edilen ek belgeler ve kayıtlar da borçlu tarafından ibraz edilmelidir. Bu belgeler, borçlunun mali durumunu daha ayrıntılı bir şekilde açıklamak amacıyla sunulabilir.
Konkordatonun Geçersiz Sayılabileceği Durumlar
Konkordato, hukuka aykırılık veya borçlunun yükümlülüklerini yerine getirememesi durumunda mahkeme tarafından geçersiz sayılabilir. İşte konkordatonun geçersiz olabileceği durumlar:
Durum | Açıklama |
---|---|
Dolandırıcılık veya Kötü Niyet | Borçlunun malvarlığını gizlemesi, sahte belgeler sunması veya alacaklıları yanıltması halinde konkordato geçersiz olur. |
Hileli Konkordato | Konkordato kapsamında borçlunun, gerçeğe aykırı beyanda bulunarak veya mallarını kaçırarak alacaklıları zarara uğratması. |
Borçlunun Yükümlülüklerini Yerine Getirememesi | Borçlu, konkordato projesinde belirtilen ödeme planına uygun şekilde borçlarını ödeyemezse konkordato hükümsüz hale gelir. |
Mahkeme Tarafından Belirlenen Şartların Sağlanmaması | Konkordato projesinde taahhüt edilen mali kaynakların sağlanamaması veya önerilen teminatların eksik olması. |
Alacaklıların Haklarının Korunmaması | Konkordato projesinde imtiyazlı alacaklıların haklarının güvence altına alınmaması. |
Usul Eksiklikleri | Konkordato başvurusunda kanuni sürelere uyulmaması veya gerekli belgelerin eksik olması durumunda süreç geçersiz sayılabilir. |
Mahkeme Onayının İptali | Alacaklıların itirazı üzerine mahkeme, konkordato projesinin uygulanabilir olmadığını tespit ederse tasdik kararını iptal edebilir. |
Mali Analiz Raporlarının Geçersizliği | Bağımsız denetim raporlarında tutarsızlık veya gerçek dışı bilgiler bulunması durumunda konkordato geçersiz olur. |
Konkordato Mühleti ve Kesin Mühletin Verilmesi (İİK m. 289)
Konkordato süreci, borçlunun mali sıkıntılarını çözebilmesi için belirli bir süre tanınmasını öngörür. Bu süre, konkordato başvurusu yapılmasından sonra mahkeme tarafından belirlenir ve “mühlet” olarak adlandırılır. Mühlet, borçlunun alacaklılarıyla anlaşma yaparak borçlarını ödeyebilmesi için tanınan bir süreyi ifade eder.
Kesin Mühletin Verilmesi (İİK m. 289)
İcra İflas Kanunu’nun 289. maddesi, konkordato başvurusu sonrasında mahkemenin verebileceği kesin mühlet kararını düzenler. Kesin mühlet, borçlunun konkordato teklifini yerine getirebilmesi ve alacaklılarla anlaşabilmesi için belirli bir süre tanınması anlamına gelir. Bu süre, genellikle 3 ay olmakla birlikte, mahkeme borçlunun durumuna göre bu süreyi uzatabilir.
Kesin mühletin verilmesi, konkordato sürecinin önemli bir aşamasıdır çünkü bu karar borçluya, borçlarını yapılandırarak ödeme yapabilmesi için yasal bir koruma sağlar. Kesin mühlet süresi içinde, borçlu, alacaklılarla anlaşmalar yapabilir, borçlarını yeniden yapılandırabilir ve ödeme planları oluşturabilir. Bu süre boyunca borçlu, alacaklıların başlatacağı icra ve haciz işlemlerine karşı korunur.
Kesin mühletin verilmesinin ardından, borçlu tarafından sunulan konkordato planı, alacaklılar tarafından kabul edilirse, mahkeme tarafından onaylanarak yürürlüğe girer. Ancak, alacaklılar planı reddederse, mahkeme süreci sonlandırabilir ve borçlu, iflas ertelemesi gibi başka hukuki yollara başvurabilir.
Kesin Mühletin Şartları
Kesin mühletin verilmesi için borçlunun bazı şartları yerine getirmesi gereklidir. Borçlu, konkordato ön projesini mahkemeye sunmuş ve alacaklılarla yapılacak anlaşmanın detaylarını içeren bir plan hazırlamıştır. Ayrıca, borçlunun mali durumunun iyileşmesi için gerekli finansal kaynakları sağlama yolunda atacağı adımlar da net bir şekilde ortaya konmalıdır.
Mahkeme, borçlunun sunmuş olduğu projeyi ve diğer belgeleri inceledikten sonra, konkordatonun geçici mühlet sürecinde başarılı olup olmayacağına karar verir. Eğer mahkeme, borçlunun teklifinin geçerli ve uygulanabilir olduğuna kanaat getirirse, kesin mühlet kararı verir. Bu, borçlunun mali durumunu toparlaması için tanınan fırsattır.
Mahkemenin Konkordatoyu Onaylaması
Alacaklılar toplantısında kabul edilen konkordato projesinin mahkeme tarafından onaylanabilmesi için bazı yasal şartlar belirlenmiştir. Bu şartlar, konkordatonun geçerliliğini ve alacaklıların haklarının korunmasını sağlamak amacıyla düzenlenmiştir. Mahkemenin konkordatoyu onaylaması için gereken şartlar şunlardır:
-
- Teklif Edilen Tutarın Yeterliliği: Adi konkordatoda, teklif edilen ödemenin, borçlunun iflası durumunda alacaklıların elde edebileceği muhtemel miktardan daha fazla olduğunun anlaşılması gerekmektedir. Ayrıca, borçlunun malvarlığının satışıyla elde edilecek gelir veya üçüncü bir kişinin sunduğu ödeme teklifinin iflas yoluyla yapılacak tasfiye işleminden daha yüksek olmalı, böylece alacaklıların hakları daha iyi korunmuş olur.
-
- Borçlunun Kaynaklarıyla Orantılılık: Teklif edilen ödeme tutarının, borçlunun mali durumuyla orantılı olması gerekir. Mahkeme, borçlunun mevcut kaynakları ile teklif edilen ödeme miktarının uyumlu olup olmadığını değerlendirirken, borçlunun beklenen gelirlerinin ne kadar dikkate alınacağına ve bu gelirlerin nasıl kullanılacağına da karar verir.
-
- Konkordato Projesinin Kabulü: Konkordato projesi, alacaklıların belirli bir çoğunluğu tarafından kabul edilmiş olmalıdır. Bu kabul, borçlunun alacaklılarla anlaşma sağlaması ve ödeme planını kabul ettirmesi açısından kritik bir adımdır.
-
- İmtiyazlı Alacaklıların Haklarının Güvence Altına Alınması: İmtiyazlı alacaklıların alacaklarının tamamen ödenmesi, mühlet içinde yapılan borç ödeme işlemlerinin komiserin izniyle gerçekleştirilmesi ve borçlunun açıkça bu alacaklardan feragat etmemesi durumunda yeterli teminat sağlanmalıdır.
-
- Yargılama Giderlerinin ve Harçların Ödenmesi: Konkordatonun tasdiki için gereken yargılama giderleri ve alacaklılara ödenecek miktar üzerinden alınması gereken harçlar, mahkeme veznesine depo edilmelidir. Bu ödemelerin, mahkeme kararından önce yapılması gerekmektedir.
Konkordatonun Sonuçları
Mahkemenin konkordato projesini onaylamasıyla birlikte, konkordatonun bazı önemli sonuçları ortaya çıkar:
-
- Borçlu tarafından, konkordato projesinde belirtilenden fazla ödeme yapılması durumunda yapılan vaatler geçersiz sayılacaktır. Bu, borçlu ve alacaklılar arasındaki anlaşmanın sınırlarını netleştirir ve gereksiz vaatlerden kaçınılmasını sağlar.
-
- Geçici mühlet kararından önce konulmuş ve paraya çevrilmemiş olan hacizler, konkordatonun onaylanmasının ardından ortadan kalkar. Bu, borçlunun malvarlığının korunmasını ve mali düzenin sağlanmasını amaçlar.
Konkordato Süresi
Konkordato süresi, ilk olarak geçici mühlet için 3 ay olarak belirlenir. Bu süre, gerekli koşullar sağlandığında mahkeme tarafından 2 ay daha uzatılabilir. Kesin mühlet kararı verildikten sonra, konkordato süresi 1 yıl olarak belirlenir. Ancak, mahkeme gerektiğinde bu süreyi 6 ay daha uzatma yetkisine sahiptir. Bunun dışında, konkordatonun süresi, konkordato planında borçlu ve alacaklılar arasında yapılan anlaşmalara göre belirlenir.
Konkordatonun Vergi Borçlarını Kapsamaması
Konkordato, borçlunun ticari alacaklıları ile borçlarını yeniden yapılandırmayı amaçlayan bir süreçtir. Ancak bu süreç, yalnızca özel hukuk kapsamındaki borçları içerir. Vergi borçları, sosyal güvenlik prim borçları ve diğer kamu alacakları konkordato kapsamı dışında tutulur.
Vergi borçlarının konkordato sürecine dahil edilmemesi, kamu alacaklarının özel hukuk borçlarından farklı bir statüye sahip olmasından kaynaklanmaktadır. Kamu borçları, konkordatodan bağımsız olarak tahsil edilir veya yapılandırılır.
Örneğin, bir şirket konkordato ilan ettiğinde ticari borçlarını yapılandırabilir ancak vergi dairesine olan borçları için konkordato hükümleri geçerli olmaz. Vergi borçları, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun gibi özel düzenlemelere tabidir ve ilgili mevzuat çerçevesinde işlem görür.
Bu nedenle konkordato sürecine giren borçluların, kamu alacakları için ayrıca çözüm yolları araması gerekir. Örneğin, vergi borçları için ilgili yapılandırma programlarına başvurulabilir ya da ödeme planları talep edilebilir.
Başlık | Açıklama |
---|
Konkordato Nedir? | Borçlunun alacaklılarıyla, borçlarını belli bir plan dahilinde ödeyebilmesi için yapılan bir hukuki düzenlemedir. |
Talep Edenler | – Borçlu (Vadesi gelen borçlarını ödeyemeyen veya ödeyememe tehlikesi altında olan kişiler). – Alacaklı (Borçlunun iflasa tabi olduğu durumlarda). |
Başvuru Yeri | Borçlu iflasa tabi ise şirket merkezinin bulunduğu yerdeki, değilse yerleşim yerindeki Asliye Ticaret Mahkemesi. |
Gerekli Belgeler | – Konkordato ön projesi – Mali durum belgeleri – Alacaklı listesi – Finansal analiz raporları – Alacak-borç karşılaştırma tablosu |
Geçici Mühlet Süresi | 3 ay (Mahkeme tarafından 2 ay daha uzatılabilir). |
Kesin Mühlet Süresi | 1 yıl (6 ay daha uzatılabilir). |
Alacaklılar Toplantısı | Konkordato projesi, alacaklıların oy çokluğuyla kabul edilmelidir. |
Mahkemenin Onay Şartları | – Projenin alacaklılar için iflastan daha avantajlı olması – Teklifin borçlunun kaynaklarıyla orantılı olması – Yargılama giderlerinin mahkeme veznesine yatırılması |
Konkordatonun Sonuçları | – Konkordato kapsamındaki borçlar yeniden yapılandırılır. – Geçici mühlet kararından önceki hacizler ortadan kalkar. – İmtiyazlı alacaklar korunur. |
Sürecin Avantajları | – Borçlular için iflastan kaçınma şansı. – Alacaklılar için ödemelerin garantilenmesi. – İşletmenin devamlılığının sağlanması. |
İflas Anlaşması Nedir?
İflas anlaşması, iflas etmiş bir borçlu ile alacaklıları arasında yapılan, borçların yeniden yapılandırılmasını veya bir kısmının ödenmesini sağlayan bir anlaşmadır. Bu süreçte borçlunun malvarlığının tamamen tasfiye edilmesi yerine, alacaklılarla belirli bir ödeme planı oluşturularak borçlunun ticari faaliyetlerini sürdürebilmesi hedeflenir. İflas anlaşması, yalnızca iflas eden borçlular için geçerli olup alacaklıların çoğunluğunun onayı ile yürürlüğe girer.
Konkordato ve İflas Anlaşmasının Farkları
Kriter | Konkordato | İflas Anlaşması |
---|---|---|
Tanım | Borçlunun iflastan kurtulmak için alacaklılarla yaptığı, borçlarını yeniden yapılandırma anlaşmasıdır. | Borçlunun, iflas sürecini yönetmek için alacaklılarla yaptığı bir anlaşmadır. |
Başvuru Hakkı | Hem borçlu hem de alacaklılar başvurabilir. | Sadece borçlunun iflas etmiş olduğu durumlarda yapılabilir. |
Amaç | Borçlunun ticari faaliyetlerini sürdürmesini ve borçlarını ödeyebilmesini sağlamaktır. | İflas eden borçlunun borçlarının alacaklılarla anlaşarak tasfiye edilmesini sağlar. |
Kapsam | Ticari borçlar yeniden yapılandırılır; kamu borçları (örneğin vergi borçları) konkordatoya dahil edilmez. | Genellikle borçların tümü iflas masasına dahil edilir ve tasfiye sürecinde çözülür. |
Sonuç | Borçlu faaliyetlerine devam eder, borçlar yeniden yapılandırılarak ödenir. | Borçlunun malvarlığı tasfiye edilir, alacaklıların borçları oranında ödeme yapılır. |
Hukuki Dayanak | Türk İcra ve İflas Kanunu’nun (İİK) 285 ve devamı maddelerine dayanır. | Türk İcra ve İflas Kanunu’nun (İİK) 206 ve devamı maddelerine dayanır. |
Alacaklıların Rolü | Alacaklıların belli bir çoğunluğu konkordato projesini onaylamalıdır. | Alacaklılar, iflas masasında haklarını bildirerek alacak sırasına dahil edilirler. |
Borçlu Durumu | Borçlu iflastan korunur ve belirlenen plan çerçevesinde borçlarını öder. | Borçlu iflas etmiş olarak kabul edilir, malvarlığı tasfiye edilir. |
Mühlet Süresi | Geçici mühlet (3+2 ay) ve kesin mühlet (1+6 ay) olarak uygulanır. | İflasın tasfiyesi belirli bir süreye bağlı olmadan tamamlanır. |
Vergi Borçları | Dahil edilmez, ayrı düzenlemelerle tahsil edilir. | Dahil edilir ve iflas masasında kamu alacağına öncelik tanınır. |
Tasfiye | Malvarlığı tasfiyesi yapılmaz; borçların yapılandırılması esas alınır. | Borçlunun tüm malvarlığı tasfiye edilir. |